Audi Q4 e-tron: En Çok Satan Elektrikli Araçtaki Artılar ve Eksiler!
Audi'nin tamamen elektrikli kompakt SUV modeli Q4 e-tron, 2021 yılında tanıtılmasının ardından önemli güncellemelerle karşımıza çıktı. Daha güçlü, daha verimli ve teknolojik açıdan gelişmiş bir versiyona sahip olan bu araç, S-line dış görünüm paketi, Metalik Aurora Mor rengi, 21 inç Audi Sport jantları ve Matrix LED farlarının yanı sıra, etkileyici tasarımıyla da göz dolduruyor. Audi Q4 Sportback 55 e-tron quattro, performansıyla olduğu kadar estetiğiyle de dikkat çekiyor.

Q4 Sportback e-tron'un tasarımını kısaca değerlendirmek gerekirse, bu "olağanüstü" kelimesi tam yerinde olurdu. Özellikle test ettiğimiz modelin konfigürasyonu, otomobilin dinamik yapısını oldukça ön plana çıkarıyor. Coupe tarzında alçalan tavan silueti, kaslı omuz hattı ve etkileyici tampon tasarımının S-line paketi ile birleşmesi, Audi'nin ikonik RS serisi modellerinin izlerini taşıyan güçlü bir görüntü oluşturuyor.
Metalik Aurora Mor rengin derinliği ve 21 inçlik platin grisi Audi Sport jantların duruşu, bu aracı trafikteki diğer tüm araçlardan hemen ayırt etmenizi sağlıyor. Sınıfının en iyi aerodinamik değerlerinden birine sahip olan 0.27'lik sürtünme katsayısı, bu estetik harikanın arkasında ne kadar ciddi mühendislik çalışması bulunduğunun bir göstergesi.
İÇ MEKAN: MODERN TEKNOLOJİ VE KLASIĞIN BİR ARADA HARMANLANDIĞI ALAN
Dışarıdaki futuristik atmosferin ardından iç mekana adım attığınızda, sizi hemen tanıdık bir Audi kokpiti selamlıyor. İç tasarım, Audi'nin geleneksel estetiğini başarılı bir şekilde yansıtıyor. Özellikle koltuklar, dış yapının getirdiği yüksek beklentileri tam anlamıyla karşılayamayabilir. Ancak bu durum, konfor konusunda herhangi bir fedakarlık yapıldığı anlamına gelmiyor. 1000 kilometreyi aşan test sürecimiz boyunca ne sürücü ne de yolcular konfor konusunda en ufak bir şikayet belirtmedi. Yine de, günümüzde bu tür araçlarda standart hale gelen koltuk soğutma özelliğinin ve daha radikal tasarımlara sahip koltukların eksikliği hissediliyor.
Fakat iç mekanın yaşını unutturan bir avantajı var: Artırılmış Gerçeklik Destekli Head-Up Display. Bu teknoloji, sürüş deneyimini birçok açıdan geliştiriyor. Navigasyon yönlendirmelerini 10 metre ileride, yolda süzülüyormuş gibi üç boyutlu oklarla gösteren sistem, öndeki aracı takip ederken adaptif hız sabitleyicinin ne kadar hassas bir şekilde çalıştığını görselleştiriyor. Bu teknoloji, opsiyonel olarak sunulan 11.6 inçlik MMI dokunmatik ekran ve standart gelen 10.25 inçlik Audi Sanal Kokpit ile birleşince, sürücüler için son derece modern ve sezgisel bir kullanım sunuyor.
TEORİK OLARAK İYİ, PRAKTİKTE TARTIŞILAN ÖZELLİKLER
Audi Q4, start/stop düğmesine basma gerekliliğini ortadan kaldıran pratik bir teknolojik yenilik sunuyor. Sürücü koltuğuna oturduğunuzda ve frene bastığınızda araç çalışmaya hazır hale geliyor; park konumuna geçtiğinizde ise kendini kapatıyor. Niyetlenmeye diyorum çünkü otomobilin kendini kapatması için inmenize gerek yok; inmeyi düşünmeniz bile yeterli oluyor. Teorik olarak hayatı kolaylaştıran bu özellik, bazı durumlarda can sıkıcı bir sorun haline dönüşebilir.
Örneğin, yolcular aracın içinde iken aracı kısa süreliğine şarja takmak için dışarı çıkmak istediğinizde, emniyet kemerinizi çıkardığınızda ya da koltuktan biraz kalktığınız an araç kendini kapatarak klima ve bilgi-eğlence sistemini devre dışı bırakıyor. Niyetlenmek dedik ya, otomobil durduğu yerde, sürücü koltuğundan hafifçe kalksanız bile hemen kapanıyor. Kapıyı açmanız veya başka bir şey yapmanız gerekmiyor. Sürücü koltuğundan azıcık kalktığınızda otomobil, ineceğinizi tahmin ediyor ve siz daha "leb" demeden başka bir konuya geçiyor.
Yolcuların konforunun korunması adına sürücünün, araçtan indikten sonra koltuğa bir ağırlık uygulamadan motoru tekrar çalıştırması gerekiyor.
SÜRÜŞ: RAKAMLARIN ÖTESİNDE BİR GÜÇ SERGİSİ
Q4 Sportback 55 e-tron quattro, teknik olarak 250 kW (340 PS) güç üretiyor. Bu değer, günümüz elektrikli araç standartları açısından mütevazı görünebilir; fakat aldanmayın. Biri önde, diğeri arkada yer alan iki elektrikli motor, ön tekerleklerde 134 Nm, arka tekerleklerde ise 545 Nm tork üretiyor. Bu tork dağılımı sayesinde araç, 0'dan 100 km/s hıza sadece 5.4 saniyede ulaşıyor; bu da sürücüsüne koltuğuna yapışma hissi veren bir ivmelenme sağlıyor.
Quattro dört tekerlekten çekiş sistemi, süspansiyonlar virajlarda hafif bir gövde salınımına izin verirken, yol tutuşundan asla ödün vermiyor. 21 inçlik büyük jantlara rağmen süspansiyonun konfor ve yol tutuşu arasındaki dengesini de göz ardı etmemek lazım. Arkada kullanılan kampana frenlerin ilk başta şaşırtıcı gelmesi söz konusu olsa da, Audi mühendisleri ön akstaki motoru yoğun bir rejenerasyon (enerji geri kazanımı) için optimize etmiş. Bu sayede hem fren performansı yeterli seviyede tutulmuş hem de menziline katkı sağlanmış.
DONANIM, GÜVENLİK VE YAŞAM ALANI
Test aracımızdaki Matrix LED farlar, gece sürüşlerini gündüz gibi aydınlatarak, gündüz ledleri için özelleştirilmiş farklı ışık imzaları sunuyor. Etkili bir şekilde çalışan Travel Assist, uzun yolculuklarda sürücünün yükünü alıyor. İç mekanın yalıtım seviyesi, otoyol hızlarında ilerlerken duyulan en belirgin sesi klima sesine terfi ettiriyor. Bu sessizlik, opsiyonel olarak sunulan SONOS Premium Ses Sistemi'ne de katkı sağlıyor.
Boyutları bakımından trafikte kompakt bir görüntü sergilemesine rağmen, Q4'ün iç mekanı oldukça ferah. Hem ön hem de arka alan, uzun boylu yolcular için bile rahat bir ortam sağlıyor. Sportback versiyonu, 520 litrelik bir bagaj hacmine sahip ve arka koltuklar yatırıldığında bu alan 1.490 litreye kadar çıkabiliyor. Böylece hem şık hem de pratik bir alternatif haline geliyor.
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre Audi Q4 e-tron, bu yılın ilk yarısında markanın en çok satan elektrikli aracı oldu. Q4 e-tron 756 adet, test konuğumuz olan Q4 e-tron Sportback ise 188 adet satıldı.
AUDİ Q4'ÜN TEKNİK ÖZELLİKLERİ
MOTOR VE PERFORMANS
Güç: 250 kW (340 beygir)
Tork dağılımı: Ön aks 134 Nm, arka aks 545 Nm
Hızlanma: 0-100 km/s 5.4 saniye
Maksimum hız: 180 km/s (elektronik sınırlandırma)
Çekiş sistemi: Quattro dört tekerlekten çekiş
Motor sayısı: 2 adet (ön ve arka aksta birer adet)
BATARYA VE ŞARJ
Batarya kapasitesi: 82 kWh brüt / 77 kWh net
Batarya tipi: Lityum-iyon (NMC)
DC hızlı şarj: 175 kW maksimum güç
AC şarj: 11 kW maksimum güç
Şarj süresi: DC ile %10-80 arası 28 dakika
AC şarj süresi: 0-100% arası 480 dakika (8 saat)
Mimari: 400 volt
MENZİL VE TÜKETİM
Elektrikli menzil: 481-538 km arası (kombine)
Elektrik tüketimi: 16.2-18.3 kWh/100 km
Aerodinamik katsayı: 0.27 Cd
Yaptığımız uzun yol testinde Q4, Sportback gövdesi, 250kW güç üreten motoru ve 21 inçlik büyük jantlarıyla, 120-130 hızlarında 350km menzil kapasitesine ulaştı. Ancak, belirtmekte fayda var ki, uzun yol testimiz boyunca sıcaklıklar 40 derecelerde seyretti.
Hava karardıktan sonra yaptığımız testler sonucunda, otomobilin uzun yolculuklarda 120 sabit hızla gidildiğinde, geri kazanım sağlandığı koşullar altında 380 kilometreye kadar menzil sunabildiğini belirtmekte yarar var. Şehir içi koşullara bağlı olarak ise en fazla 480 kilometre menzil sunma potansiyeline sahip.
AUDİ'NİN EN ÇOK SATILAN ELEKTRİKLİ MODELİ
Audi Q4 Sportback 55 e-tron quattro, geç gelmiş olmasına rağmen Türkiye'nin premium elektrikli SUV pazarında güçlü bir aday olarak öne çıkıyor. 340 PS güç ve 5.4 saniyede 0-100 km/s hızlanma kapasitesi ile quattro dört tekerlekten çekiş sistemi, hem performans hem de teknoloji arayışındaki sürücülerin beklentilerini yeterince karşılıyor. Matrix LED farlar, artırılmış gerçeklik destekli head-up display ve SONOS Premium Ses Sistemi gibi modern teknolojiler, Q4'ün rakipleri karşısındaki avantajlarını artırıyor.
Anahtarsız çalıştırma sistemindeki pratiklik sorunu ve iç tasarımın biraz eski görünmesi gibi bazı dezavantajlarına rağmen, Q4'ün genel sunduğu paket son derece tatmin edici. Özellikle S-line paketiyle sunulan Metalik Aurora Mor renk ve 21 inçlik Audi Sport jantlarla birleştiğinde, bu otomobili sadece bir ulaşım aracı değil, aynı zamanda bir yaşam tarzı sembolü haline getiriyor.
Diğer ülkelerin basın filolarında bulunan Q4’leri incelediğimde, Audi Türkiye’nin özellikle Q4 Sportback için seçtiği donanım, renk ve jant kombinasyonunun, "basın filosu yarışması" olsa ödül alacak kadar çarpıcı olduğunu belirtmeliyim. Bu muazzam konfigürasyona imza atan ekibi içtenlikle kutluyor, diğer ülkelerde bulunmayan bu özel jantlara sahip Q4’ü konuk etmenin ayrıcalığını yaşıyorum.
944 adet satış rakamıyla Audi'nin en çok satan elektrikli modeli olan Q4, elektrikli bir geleceğe geçiş yapmayı hedefleyen premium otomobil tutkunlarının listesindeki yerini hak eden bir seçenek.