Chery'nin Güvenlik Skandalı Satışları Alt Üst Etti! Türkiye'de Şok Düşüş!

Son zamanlarda sosyal medyada öne çıkan ve kullanıcı güvenini zedeleyen Chery, Haziran ayında satışlarının en düşük ikinci seviyesine ulaştı. Hava yastıklarının devreye girmemesi ve emniyet kemerinin kopması gibi endişe verici kazalara tatmin edici yanıtlar veremeyen marka, otomobil pazarındaki %6,6'lık büyümeye rağmen satışlarını düşürmeye devam ediyor.

Chery'nin Güvenlik Skandalı Satışları Alt Üst Etti! Türkiye'de Şok Düşüş!

Türkiye otomobil pazarı genel anlamda bir büyüme kaydederken, Chery markasının Haziran ayında yaşadığı keskin düşüş dikkat çekti. Yılın en düşük satış rakamlarına Ocak ayında, en kötü performansı ortaya koyduktan sonra ulaşması, son günlerde yaşanan güvenlik skandalları gibi birtakım problemlerle ilişkilendiriliyor.

Sosyal medya üzerinde bir kullanıcı, Chery Tiggo 7 Pro model aracıyla takla attıktan sonra 80 metre sürüklendiğini ve hava yastıklarının açılmadığını öne sürmesiyle büyük bir tartışma başlatmıştı. Başka bir Tiggo 8 Pro kullanıcısı ise kaza anında emniyet kemerinin yerinden koparak ciddi bir tehdit oluşturduğunu belirtmişti. Kullanıcılar, bu trajik olayların ardından markanın kendileriyle yeterince ilgilenmediği ve tatmin eden bir geri dönüş yapmadığına dair ortak bir şikayet bildirdiler.

İddialar çok ciddi, Chery neden sessiz? Birinde airbag açılmadı, diğerinde emniyet kemeri koptu...Birinde hava yastığı açılmadı, diğerinde emniyet kemeri koptu...

chery-sikayetvar-odul-ve-sikayetvar-sorunlar.jpg

"KULLANICI HER ŞEYİN ÜSTÜNDEDİR" ANLAYIŞI MI SORGULANIYOR?

Chery Türkiye'nin resmi web sayfasında ve tanıtım faaliyetlerinde sıklıkla ön plana çıkan "Kullanıcı Öncelikli" anlayışı, son yaşanan vakalar ışığında sorgulanmaya başlandı. Mağdurlar, markanın ilk etapta ilgisiz kaldığını belirtirken, Chery Türkiye'den gelen şeffaf bir açıklamanın eksikliği tepki topladı. Bu durum, markanın uluslararası alandaki kriz yönetimi ile de çelişiyor. Örneğin, Chery Güney Afrika, benzer bir güvenlik skandalı yaşandığında hemen bir soruşturma başlatmış ve etkin bir kampanya yürütmüştü.

İronik bir şekilde, Chery Türkiye, yakın zamanda Şikayetvar platformu tarafından verilen A.C.E. Ödülleri'nde "Müşteri Memnuniyetinde Başarı" ödülüne layık görülmüştü. Ancak bu ödülün gerçekteki yansıması ve müşteri şikayetlerinin çokluğu, bu başarının anlamını sorgulatır hale geliyor.

ancap-chery-zayif-not-aldi.jpg

GÜVENLİK TESTLERİ NE KADAR GÜVENİLİR?

Chery, araçlarının uluslararası güvenlik testlerinde aldıkları yüksek puanlarla övünerek pazarda kendine bir yer edindi. Chery Tiggo 7 Pro, bağımsız bir güvenlik kurumu olan ANCAP tarafından 2023 yılında en yüksek olan 5 yıldız değerlendirmesine layık görülmüştü. Marka, bu testlerde Yetişkin Yolcu Koruması alanında %88 gibi etkileyici oranlar elde ettiğini iddia ediyor.

Fakat, aynı ANCAP raporunda, Tiggo 7 Pro'nun bazı çarpışma senaryolarında sürücü göğüs korumasının "Zayıf" (Weak) olarak değerlendirildiği gözlerden kaçmadı. Hava yastıklarının açılmaması ve emniyet kemerinin kopması gibi kazalar, laboratuvar denemeleriyle gerçek yaşam koşulları arasındaki farklılığı gün yüzüne çıkarıyor.

chery-euro-ncap-testi-207251706.jpg

KÂĞITTA 5 YILDIZ, GERÇEKTE NE OLACAK?

Markanın güvenlik konusundaki iletişim stratejisi, satış performansıyla aynı şekilde karmaşık bir tablo oluşturuyor. Chery Türkiye, 30 Haziran 2025 tarihinde resmi internet sitesinde yaptığı bir basın açıklamasıyla, "TIGGO serisi" modellerinin zorlu Euro NCAP testlerini başarıyla geçtiklerini ve "beş yıldızlı güvenlik seviyesine" ulaştıklarını duyurmuştu.

Ancak, haberin yayımlandığı tarihte, Avrupa'nın en güvenilir ve bağımsız güvenlik kuruluşu olan Euro NCAP'in resmi veritabanında, bu tarihe ait veya yakın dönemde yayımlanmış bir çarpışma testi sonucu bulunmamaktadır.

Haberin yayımlandığı tarihte sitedeki tek bulunan Chery modeli, Aralık 2022'de denenen ve "perde hava yastığının planlandığı gibi açılmadığı" nedeniyle ceza puanı alarak değerlendirmeye tabi tutulan Omoda 5tir. Bu durum, Chery'nin, bağımsız bir kurum tarafından gerçekleştirilmiş resmi bir testi paylaşmadığını; bunun yerine "Euro NCAP protokollerine uygun" olarak kendi bünyesinde yapılmış bir teste, yeni bir başarı gibi lanse ederek yanıltıcı bir pazarlama stratejisi güttüğü izlenimini oluşturuyor.

chery-tiggo-8-turkiye-fiyat-listesi.jpg

TÜRKİYE PAZARI, CHERY'YE İKİNCİ BİR UYARI MI GÖNDERİYOR?

Chery, 2017 yılında yetersiz servis ağı ve "Çin malı" algısı nedeniyle Türkiye pazarından çekilmek zorunda kalmıştı. Markanın yeniden iddialı bir giriş yapmasına rağmen, son günlerde yaşanan güvenlik ve müşteri hizmetleri problemleri, tüketicilerde “tarih tekerrür mü ediyor?” endişesini artırıyor.

Geçmişte yaşanan servis sorunları ve kullanıcı mağduriyetleri, markanın akılda kalan imajını zedelemekle kalmayıp, bu seferki sorunlara nasıl bir yaklaşım sergileneceğine dair bazı kullanıcıların kaygılarını besliyor. Chery'nin Türkiye pazarındaki geleceği hakkında sorular doğarken, satışlardaki bu düşüş, markanın sadece araç satışının ötesinde, satış sonrası hizmetleri ve güveni oluşturma sorumluluğunu da üstlenmesi gerektiğine dair açık bir göstergedir.