Köprü ve Tünel Geçiş Ücretleri Sabit, Ama Hazine Ödemeleri Neden Artıyor?

1 Temmuz 2025'ten itibaren köprü ve tünel geçiş ücretleri sabit kalacak. Ancak döviz kuru bazında verilen garantiler nedeniyle Hazine'nin şirketlere yaptığı ödemelerde artış gözlemleniyor. CHP'li Deniz Yavuzyılmaz, Hazine'nin sadece geçen araçlar için değil, geçmeyenler için de yüksek bedeller ödemeye devam ettiğini belirtti.

Köprü ve Tünel Geçiş Ücretleri Sabit, Ama Hazine Ödemeleri Neden Artıyor?

Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) tarafından Enerji ve Doğal Kaynaklar Bakanlığı görevini yürüten Genel Başkan Yardımcısı ve Zonguldak Milletvekili Deniz Yavuzyılmaz, Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle işletilen köprü ve tünellere dair Hazine'nin yaptığı garanti ödemelerindeki artışı kamuoyuyla paylaştı. Yavuzyılmaz, sosyal medya platformu X üzerinde yayınladığı “AK Parti’nin gözlerden kaçırmaya çalıştığı gerçekler-31” başlıklı verilerle, 1 Temmuz 2025 tarihi itibarıyla köprü ve tünel geçişleri için devletin şirketlere olan ödeme yükünün önemli ölçüde yükseldiğini gözler önüne serdi.

Yap-işlet-devret modelinin faturası büyüyor: 187 milyar TL'yi aştıYap-işlet-devret modelinin faturası büyüyor: 187 milyar TL'yi aştı

OSMANGAZİ KÖPRÜSÜ'NDE HER GEÇİŞ İÇİN 2.183 TL ÖDENECEK

Yavuzyılmaz’ın paylaştığı rakamlara göre, Osmangazi Köprüsü'nden geçen her bir araç için sürücülere 795 TL ödeme yapılacak. Ancak Hazine, araç başına 1.388 TL ek bir ödeme yaparak, toplam geçiş ücretini 2.183 TL’ye ulaşacak şekilde tamamlayacak. Bu durum, her bir araç geçişinde devlet bütçesinden özel işletmeciye önemli bir kaynak aktarımı olduğunu gösteriyor.

ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ'NDE 180 TL’LİK HAZİNE DİSTEĞİ

Çanakkale 1915 Köprüsü için de benzer bir durum söz konusu. Araç sahipleri yine 795 TL ödeyecek, ancak Hazine bu geçiş için araç başına 180 TL ek ödeme yaparak toplam geçiş ücretini 975 TL’ye yükseltecek. Bu farkın sebebi, döviz kuru üzerinden belirlenen garanti geçiş ücretlerinin güncel döviz oranlarıyla yeniden hesaplanması.

Zafer Havalimanı 157 aydır zarar ediyor: Yapımı 50 milyon euro, garantisi 208 milyon euroZafer Havalimanı 157 aydır zarar ediyor: Yapımı 50 milyon euro, garantisi 208 milyon euro

AVRASYA TÜNELİ'NDE ARAÇ BAŞINA 52 TL DESTEK

İstanbul’un iki yakasını deniz altında birbirine bağlayan Avrasya Tüneli için geçiş ücreti 225 TL olmaya devam edecek. Ancak şirketin döviz bazlı gelir garantisi nedeniyle, Hazine araç başına 52 TL daha ek ödeme yaparak toplam geçiş gelirini 277 TL’ye çıkaracak.

YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ'NDE 158 TL FARK

Kuzey Marmara Otoyolu'nun bir parçası olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nde de benzer bir durum var. Sürücüler bu köprü için 80 TL öderken, Hazine bu geçişlerde şirkete 158 TL daha ödeyerek toplam geçiş gelirini 238 TL’ye ulaştıracak.

GARANTİ GEÇİŞ SAYILARI TUTTURULAMAZSA DEVLET YİNE ÖDEYECEK

Yavuzyılmaz’ın açıklamaları arasında dikkat çeken bir başka husus da garantili araç sayıları oldu. YİD projelerine dair, günlük araç geçiş kotası aşılamadığı takdirde devlet, her bir araç için ilgili şirkete ödeme yapma zorunluluğuna sahiptir. Bu durum şu şekilde özetlenebilir:

  • Osmangazi Köprüsü’nde karşılanan her eksik araç için 2.183 TL,

  • Çanakkale Köprüsü’nde 975 TL,

  • Avrasya Tüneli’nde 277 TL,

  • Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nde ise 238 TL

Hazine tarafından karşılanacak.

Resim

YAVUZYILMAZ: VATANDAŞTAN GİZLENEN GERÇEKLER BUNLAR

CHP’li Deniz Yavuzyılmaz, bu verileri “AK Parti’nin gözlerden gizlemeye çalıştığı gerçekler” olarak nitelendirerek, kamu kaynaklarının döviz garantili projeler üzerinden özel şirketlere aktarılmasına eleştirilerini yöneltti. Yavuzyılmaz, bu projelerin kamu maliyesi üzerindeki yüklerini ve saydamlık eksikliğini sürekli gündeme getirdiklerini ifade etti.

AK Parti’nin gözlerden kaçırmaya çalıştığı gerçekler-31!

AK Parti tarzı Yap-İşlet-Devret modeliyle yapılan köprü, tünel ve otoyolları işleten şirketlere ödenen garanti tutarlarına güncel kur ayarlaması yapıldı.

1 Temmuz 2025 itibarıyla⬇️

❗️Osmangazi Köprüsü’nde;… pic.twitter.com/OtOkNE3ShP

— Deniz Yavuzyılmaz (@yavuzyilmazd) July 2, 2025