İş Gücü Krizi! 50 Bin Lira Maaşla İşçi Bulma Zorluğu
Türkiye'de otomotiv tamir sektörü, nitelikli iş gücü bulma konusunda giderek zorlanıyor. Sektörün temsilcileri, aylık 50 bin TL’ye kadar maaş sunmalarına rağmen, yetişmiş usta ve çırak bulmanın son derece güç olduğunu ifade ediyor.

Yüksek gelir sağlamasına rağmen, bazı mesleklerin gençler tarafından tercih edilmemesi, iş gücü sıkıntısını doğurdu. İşverenler, aylık 15 bin lira ödemeye razı oldukları çırak ile 50 bin lira teklifler sundukları kalfa ve usta bulmakta zorluk yaşıyorlar.
Türkiye'nin dört bir yanında olduğu gibi Elazığ'da da otomotiv tamir sektöründe kalifiye iş gücü eksikliği her geçen gün artış göstermektedir. Mesleğin deneyimli ustaları, işlerini devredecek kalfa ve çırak bulmakta ciddi sorunlar yaşıyor. İşçi eksikliği nedeniyle, müşterilerin araçları beklenenden geç teslim edilirken, oto sanayide 30 yıldır hizmet veren Zülfü Kantarcıoğlu, ailelerin çocuklarını iş öğrenmeleri için sanayiye göndermediğini dile getiriyor.
Çırak eğitiminde eksikliklerden bahseden kaporta ustası Zülfü Kantarcıoğlu, "Ben yaklaşık 30 yıldır sanayi sitesinde çalışıyorum ve işimi seviyorum. Zorlu koşullar altında çalışmak zorundayız. Çalıştığımız ortamın sıkıntıları var ama mecburen bunu kabulleniyoruz. Şu an çırak bulmakta zorlanıyoruz. Sanayi meslek okullarına kayıt yaptırdığımız çıraklara haftada 1500 lira maaş ödüyoruz. Aynı zamanda okul destek parası da veriyoruz. Ne yazık ki, aileler çocuklarını iş öğrenmeleri için sanayiye göndermiyor. Bu nedenle çırak eksikliği yaşıyoruz. Yaz aylarında öğrenciler geliyor ama onlara yeterince eğitim veremiyoruz." şeklinde konuştu.
Yaz tatilinin kısa olması nedeniyle gençlerin derinlemesine bilgi edinmeleri zorlaşıyor. Benim gençliğimde bir işyerinde beş çırak çalışırken, biz iş öğrenmek amacıyla ücretsiz hizmet veriyorduk. Ancak şu an, para ödememize rağmen çırak bulmakta güçlük çekiyoruz. Sanayide 15 bin lira çırak maaşı var. Usta maaşı ise 50 bin lira. Ayrıca öğle yemekleri sağlanıyor. Çırakların okulları olduğu için sigorta kapsamına alınmıyorlar ama ustaların sigortaları ödeniyor. Yine de, hala usta ve çırak bulmak mümkün olamıyor. İş gücü fazlalığı olduğunda, bir aracın onarım süresi 10 günden 5 güne düşebiliyor. Araçlar daha zamanında teslim ediliyor. Mevcut durumdan dolayı sorun yaşıyoruz. Kendi malzemelerimizi ve ekipmanlarımızı temin etmek zorundayız. Parça sökümünde yardım gerektiğinde destek olabilecek birini bulmakta dahi zorluk çekiyoruz. Şu an sanayi sitesinin durumu oldukça olumsuz." ifadelerini kullandı.